Lieke van den Krommenacker voor Hooghoudt: storytelling op papier

Lieke van den Krommenacker schreef via ons verschillende interviews en teksten voor een gloednieuw magazine voor Hooghoudt, bekend van de jenever. Het boeiende van de opdracht vond Lieke de unieke inkijk in de eeuwenoude familie destilleerderij. "Ik vind het leuk om me ergens in te verdiepen waar ik nog niet bekend mee ben."

Familiebedrijf voor iedereen

Hooghoudt zit in een uniek gebouw in het centrum van Groningen en is vooral een erg bekend bedrijf in de provincie. De opdracht vanuit Hooghoudt trok Lieke erg aan. “Met z’n allen een magazine maken en van A tot Z bedenken hoe zo’n magazine eruit komt te zien, leek me erg leuk. Het imago van jenever is wat oubollig onder jongvolwassenen. Met het magazine laten we juist zien dat jenever – en dus Hooghoudt, voor iedereen is.” Ook was Lieke erg geïnteresseerd in het bedrijf. “Wat ik interessant vond, was om te zien hoe het is om een familiebedrijf te runnen en wat dat betekent voor de onderlinge verhoudingen.”

Hooghoudt

Bron: Sterc

Van vrouw in kantine naar typemachine

Om de bekendheid van jenever onder de jongere doelgroep te vergroten, komen er verschillende verhalen in het magazine. “Ik heb bijvoorbeeld een Groninger kroegbaas geïnterviewd en een stuk geschreven over de historie van jenever. Dit is een soort reisomschrijving geworden. Maar de vrouw uit de Hooghoudt kantine heb ik ook geïnterviewd, en ik heb met een typemachine een brief geschreven als antwoord op een klacht die Hooghoudt binnenkreeg.” Het magazine met alle verhalen en beelden (zie hier het interview met Erikjan) belooft zeker tof te worden. Wanneer het magazine wordt uitgegeven is nog niet bekend. Maar als het zover is, laten we dat zeker weten.